Hvordan påvirker digital teknologi studenters undervisning og læring?

Foto: AdobeStock og NIFU

Gjennom en systematisk kunnskapsoppsummering har NIFU sett nærmere på hvordan digital teknologi brukes i høyere utdanning. Studien tar for seg eksisterende forskning på ordinære undervisningssituasjoner.

Funn fra kunnskapsoppsummeringen viser at forskningen har et sterkt verktøyfokus, med lite vektlegging av pedagogisk og didaktisk bruk av digital teknologi i undervisningen. Videre mangler forskningsfeltet entydige funn knyttet til den opplevde effekten av digital teknologi og digitale undervisningsformater.

Blant annet spriker resultatene fra studier som sammenligner forskjellige undervisningsformat hvor digital teknologi er henholdsvis utelatt, delvis inkorporert eller heldigital. Flere studier viser at digital teknologi kan øke studenters engasjement og motivasjon, samt bedre fleksibilitet og muligheten for individuell læring i eget tempo.

På samme tid fremholder flere studier viktigheten av sosial interaksjon i undervisningen. Forskningen understreker også at både studenter og undervisere ønsker at digital teknologi benyttes som et supplement og til å berike fysisk undervisning, fremfor å være en erstatning av den.

Kunnskapsoppsummeringen inngår i et større prosjekt om hvordan digital teknologi muliggjør og betinger studenters læring. Undersøkelsen gjøres av NIFU, i samarbeid med Universitetet i Oslo og Høgskolen i Innlandet, og utføres på oppdrag fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, Sikt og NOKUT.

Publikasjon og presentasjon

NIFU Innsikt 2023:2. Bruk av digital teknologi i høyere utdanning – en kunnskapsoppsummering.
YouTube videopresentasjon. Bruk av digital teknologi i høyere utdanning.

Mer informasjon

Se prosjektets nettside eller kontakt:

Lene Korseberg, prosjektleder, lene.korseberg@nifu.no
Fride Flobakk-Sitter, forsker, fride.flobakk-sitter@nifu.no