InnFoLiv – Todelt innsiktsarbeid om folkehelse og livsmestring i skolen
- Status: Aktiv
- Prosjektnr: 2752080
- Start: 14.10.2025
- Slutt: 14.07.2026
- Finansiering: Helsedirektoratet
Prosjektbeskrivelse
Hovedformålet er å utarbeide et kunnskapsgrunnlag som skal sikre at skoler har tilgang til relevante og kunnskapsbaserte støtteressurser på det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring (FoL). Dette innebærer at støtteressurser skal ta utgangspunkt i kunnskap og ferdigheter som barn og unge har behov for, innenfor rammene av læreplanverket (LK20) og opplæringsloven samt helsefaglige anbefalinger. Prosjektet er todelt. Del 1: Sentralt i utarbeidelsen av dette kunnskapsgrunnlaget står barn og unges egne erfaringer og refleksjoner rundt den kompetansen de har om FoL, og den de savner. Dette skal suppleres med innsikt i hva slags kompetanse barn og unge er anbefalt å ha. Del 2: Utvikle en samlet oversikt over støtteressurser som er tilgjengelige i dag, vurdere kvalitet ihht. dokumentasjon, tilpasning til skolekonteksten samt elevenes alder og behov samt ivareta de føringer som ligger i opplæringsloven og spesielt LK20. Prosjektet skal også avdekke behovet for nye støtteressurser.
I del 1 vil vi innhente kunnskap om hva barn og unge selv opplever at de har lært eller kan om FoL og underliggende temaområder samt hva de er opptatt av eller ønsker å lære mer om. Dette omfatter også følgende underliggende temaområder i LK20: fysisk og psykisk helse; håndtere stress, tanker og følelser; levevaner; seksualitet og kjønn; rusmidler; mediebruk; forbruk og personlig økonomi; vennskap og relasjoner; verdivalg og finne mening i livet; kunne sette grenser og respektere andres (Utdanningsdirektoratet, 2019). Videre vil vi kartlegge hvordan barn og unge mener at læringen bør foregå og hvordan læringsmiljø kan tilrettelegge for at læringen skjer på en måte der de opplever mestring og de blir inkludert og ivaretatt. Vi vil også innhente kunnskap om hva forskningsstudier viser at barn og unge bør kunne om FoL for å fremme psykisk helse og forebygge utenforskap. Del 1 Barn og unges stemme er inndelt i to faser, kalt Eksisterende kunnskap og Ny innsikt.
Formålet med del 2 er å utarbeide en systematisk oversikt over eksisterende støtteressurser for undervisning i FoL. Oversikten skal vise bruksområde (klassetrinn, fag), underliggende temaområde (se over) og indikasjoner på kvalitet. Støtteressursene skal også vurderes ift. om de er tilpasset skolekonteksten og elevenes alder og behov samt ivareta de føringer som ligger i opplæringsloven og spesielt LK20. Det gjennomføres også en vurdering av ressursene opp mot elevenes behov, med anbefalinger for utvikling av nye støtteressurser og fremtidig organisering.
Deltagere
Egil Nygaard
Hildegunn Fandrem
Nikolai Haahjem Eftedal
Viviana Daza
Ingrid Skage





