International student mobility: drivers, patterns and impacts (MOBILITY)

  • Status: Avsluttet
  • Prosjektnr: 686270
  • Start: 01.07.2018
  • Slutt: 01.07.2023
  • Finansiering: Norges forskningsråd

Prosjektbeskrivelse

Internasjonalisering og studentmobilitet står høyt på den utdanningspolitiske agendaen i Norge. Det er lange tradisjoner for at nordmenn tar hele grader i utlandet, og det er et mål at mange skal ha et utenlandsopphold som en del av sin norske grad.  Det er også et mål å få internasjonale studenter til Norge, og på 2000-tallet har vi sett en sterk økning i tallet på disse ved norske læresteder.

Internasjonalisering og studentmobilitet begrunnes ofte med kvalitetshensyn. Positive effekter synes tatt for gitt. Men hva som faktisk kommer ut av studieopphold i andre land, er mer usikkert. Hvor nyttig er det for den enkelte student, personlig og karrieremessig? Hva har internasjonale studenter å si for læringsmiljøene? Dette er blant de spørsmål som studeres i prosjektet MOBILITY. Vi ser på forutsetninger for, og virkninger av, studentmobilitet inn og ut av Norge, med vekt på om praksis og effekter er i tråd med de politiske målsettingene for studentmobiliteten.

Problemstillinger

Prosjektet undersøker hvordan norsk politikk på området er formet av internasjonale utviklingstrekk, og i hvilken grad utenlandske studenter bidrar til ‘internasjonalisering hjemme’. Vi ser på hvem som velger utdanning i andre land, og hvordan de begrunner sine valg; og om noen grupper mer utbytte av utenlandsstudier enn andre. Sentrale spørsmål er:

  • Hva former Norges politikk på området internasjonal studentmobilitet:
    • Hvordan er Norge påvirket av europeiske og globale trender?
    • I hvilken grad er politikken kunnskapsbasert?
  • Hvordan begrunner studenter sine beslutninger om å studere i utlandet?
  • Hvordan vurderer mobile studenter kvaliteten på utdanningen?
  • Har de som har studert i utlandet en annerledes karriereutvikling enn de som har all utdanning fra Norge?
  • Hvordan er karriereeffektene av utdanning fra utlandet for nordmenn, sammenlignet med kandidater fra andre europeiske land?
  • Lærerutdanningen: Hvordan implementeres strategier for internasjonalisering og studentutveksling i lærerutdanningen?
    • Hvordan bidrar mobilitet til kvalitetsutvikling

Arbeidspakker

Prosjektet består av fire arbeidspakker:

  • Changing context of international student mobility (Ledes av Mari Elken)
  • Students’ features and experiences (Ledes av Elisabeth Hovdhaugen)
  • Labour market effects of international student mobility (Ledes av Håvard Helland
  • International student mobility in teacher education (Ledes av Agnete Vabø)

Data

Prosjektet er basert på analyse av en rekke kvantitative datakilder, blant annet disse:

  • Spørreundersøkelser blant norske studenter i utlandet og utenlandske studenter i Norge
  • Spørreundersøkelser blant kandidater som har fullført utdanning i utlandet og i Norge (NIFUs kandidatundersøkelser)
  • Den europeiske kandidatundersøkelsen EUROGRADUATE
  • Registerdata fra Statistisk sentralbyrå
  • Intervjuer med en rekke sentrale aktører, inkludert studenter, fagansatte og administrativt ansatte
  • Politiske dokumenter på nasjonalt nivå og på institusjonsnivå

Partnere og medarbeidere

MOBILITY har to hovedsamarbeidspartnere NIFU og OsloMet – storbyuniversitetet (Senter for profesjonsstudier og Senter for offentlig administrasjon og ledelse). Uppsala Universitet er også knyttet til prosjektet.

Forskergruppen

  • Jannecke Wiers-Jenssen (prosjektleder), forsker ved NIFU og førsteamanuensis ved OsloMet
  • Agnete Vabø, forsker ved NIFU og førsteamanuensis ved OsloMet
  • Mari Elken, forsker og stedfortredende forskningsleder ved NIFU
  • Elisabeth Hovdhaugen, forsker ved NIFU
  • Håvard Helland, professor ved OsloMet
  • Emil Bertilsson, universitetslektor ved Uppsala University
  • Tea Dyred Pedersen, stipendiat ved NIFU
  • Olga Serediak, stipendiat ved OsloMet

Internasjonalt ‘advisory board’

  • Mikael Börjesson, Professor, Department of Education, Uppsala Univeristy, Sweden
  • Peter Maassen, Professor, Department of Education, University of Oslo, Norway
  • Christof van Mol, Assistant Professor, Department of Sociology, Tilburg University, Netherlands
  • Laura Rumbley, Assistant Professor/Associate director Center for International Higher Education, Boston College, USA
  • Jussi Välimaa, Professor/Director, Finnish Institute for Educational Research, University of Jyväskylä, Finland
  • Johanna Waters, Associate professor, Human Geography, University of Oxford, UK

MOBILITY vil opprette et nasjonalt brukerpanel i løpet av høsten 2018. Prosjektet er finansiert gjennom Forskningsrådets FINNUT-program.

Rapporter og arbeidsnotater

Vitenskapelige og faglige publikasjoner

Arrangementer

Foredrag og medieformidling

  • Wiers-Jenssen, J., Elken, M & Hovdhaugen, E. (2022) Kuvending i internasjonal studentmobilitet. Forskningspolitikk https://www.fpol.no/kuvending-i-politikk-for-internasjonal-studentmobilitet/
  • Relasjonen mellom internasjonal studentmobilitet og kvalitet i høyere utdanning. Presentasjon for Universitets- og høgskolerådets strategiske enhet for helse og sosialfag. Zoom møte 03.05.21
  • Internasjonal studentmobilitet. Årsaker, forventninger og resultater. TKD-dagen, OsloMet 21.11.19.
  • Do internationally mobile students differ from domestic students? Norwegian students abroad and at home. Med Elisabeth Hovdhaugen. NERA 2019. Nordic Educational Research Association. 06.04.19
  • Arbeidsgiveres vurdering av utdanning fra utlandet. ANSA-seminaret. Oslo 30.04.19
  • Wiers-Jenssen, Jannecke & Vabø, Agnete. (2021). Bærekraftige ambisjoner for internasjonal studentmobilitet? Forskningspolitikk.no. 30. mars 2021.
  • Wiers-Jenssen, Jannecke. (2020). Gode betingelser gjør det populært å ta doktorgrad i Norge. Forskningspolitikk.no. 26. oktober 2020.
  • Wiers-Jenssen, Jannecke. (2020). Utveksling betyr lite for studenters jobbmuligheter. Khrono.no. 5. august 2020.
  • Pedersen, Tea Dyred. (2020). Exploring discourses on teacher education in policies promoting international student mobility. The Nordic Educational Research Association. Vitenskapelig foredrag.
  • Elken, Mari. (2019). Internationalisation in higher education. IPL conference about internationalisation and student mobility. Faglig foredrag.
  • Pedersen, Tea Dyred. (2019). Internationalization of teacher education in Norway: a means of quality enhancement? – Realization of policies for internationalization in teacher education programs. EAIR Forum. Vitenskapelig foredrag.
  • Wiers-Jenssen, Jannecke; Hovdhaugen, Elisabeth. (2019). International students’ rationales for choice of host country. EAIR Forum. Vitenskapelig foredrag.
  • Helland, Håvard. (2019). Who choose to study abroad, and what educational field do they choose? Europe and beyond: boundaries, barriers and belonging, ESA Conference 2019. Vitenskapelig foredrag.
  • Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke. (2019). Do internationally mobile students differ from domestic students? Norwegian students abroad and at home. NERA 2019. Vitenskapelig foredrag.
  • Wiers-Jenssen, Jannecke. (2019). Presentasjon av MOBILITY-prosjektet. Seminar for internasjonale koordinatorer ved OsloMet. Faglig foredrag.
  • Elken, Mari; Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). Policy framing of student mobility in the Nordic countries: balancing egalitarianism and the global knowledge economy? SRHE Conference. Vitenskapelig foredrag.
  • Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). Effects of temporary international mobility on the transition from higher education to work. Workshop arranged by DZHW. Vitenskapelig foredrag.
  • Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). International student mobility – the case of Norway. Global super Wednesday, SIHE. Vitenskapelig foredrag.
  • Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). International student mobility and employability. EAIR Forum. Vitenskapelig foredrag.
  • Wiers-Jenssen, Jannecke; Støren, Liv Anne. (2018). Heterogenous effects of credit mobility on the transition from higher education to work. IMISCOE Conference 2018. Vitenskapelig foredrag.
  • Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). Those who leave and those who stay – charateristics of mobile vs non-mobile students. Going Global Conference. NIFU Poster.
  • Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). Why do international students choose Norway as a study destination? ‘Internationalisation of Higher Education across Europe: rationales, representations of international students and teaching excellence’, University of Manchester & Keele University. Vitenskapelig foredrag.
  • Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). Hva får vi ut av internasjonal studentmobiliet? SIUs faglige forum. Faglig foredrag.
  • Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). Økt kvalitet eller akademisk turisme. Khrono.no. Kronikk 7. september 2018.

Deltagere

bilde av Jannecke Wiers-Jenssen
Prosjektleder

Jannecke Wiers-Jenssen

Forskningsleder

bilde av Tea Dyred Pedersen

Tea Dyred Pedersen

Forsker 2

bilde av Elisabeth Hovdhaugen

Elisabeth Hovdhaugen

Forsker 1/stedfortredende forskningsleder

bilde av Mari Elken

Mari Elken

Forsker 2, bistilling

bilde av Olga Serediak

Olga Serediak

bilde av Agnete Vabø

Agnete Vabø

bilde av Håvard Helland

Håvard Helland